l’Institut Vallbona d’Anoia aposta per les arts escèniques

Dimarts, 5 de novembre de 2019 a les 00:00

La professora Xesca Vela va assistir al IV Congrés Internacional de Joves Investigadors en Estudis Teatrals del 29 al 31 d’octubre a València (CIJIET) portant la línia d’investigació sobre el teatre aplicat a l’educació. La seva intervenció ha estat fruit de la investigació de tot un any amb l’alumnat de l’Institut Vallbona d’Anoia a partir de les arts escèniques i els participants de l’Estat espanyol a Caixaescena (2018/19).
El títol de la ponència és: El teatre aplicat a l’aula amb adolescents potencia l’aprenentatge del conèixer, del fer, del ser i del conviure.
Basant-se en la proposta educativa que va proposar la UNESCO al 2015, Repensar l’educació, Vela demostra que el teatre aporta als adolescents aprenentatges significatius. El punt de connexió amb l’UNESCO és que cal aprendre a conèixer, la matèria d’Arts Escèniques i Dansa presenta nous llenguatges i coneixements culturals per expressar-se artísticament. Es considera el Teatre com aglutinador de llenguatges. Se’ls aporta nous referents culturals com textos, imatges, emocions, espais sonors... Cal aprendre a fer, el teatre és acció, implica moviment i relació amb l’espai escènic i el lloc que els envolta. Es posa en escena amb improvisacions, aprenent a gestionar noves tècniques. Cal aprendre a ser, crear un espai de confiança en el que es puguin sentir lliures per expressar els seus neguits i despertar habilitats. I finalment cal aprendre a conviure, viure en el grup i mostrar el treball a un públic, cooperen per un projecte comú en el que es despullen emocionalment. Una investigació que posa la mirada en la falta de recolzament del teatre de qualitat a l’educació ja que està exclòs de la programació educativa i pocs centres s’especialitzen en aquest àmbit artístic.
Al congrés es van habilitar tres espais de la facultat de filologia, traducció i comunicació de la UV que van albergar les últimes tendències en la investigacions d’estudis teatrals. Les temàtiques van ser molt diverses i riques en diverses taules paral·leles: Memoria històrica del teatro español de los siglos XX-XXI; Traducción i Teatro, Early Modern and Restoration Theatre; Género y teatro; Prácticas escénicas en América; La dramatúrgia contemporánea a examen; Procesos creativos y resistencias; Dictadura, teatro y censura; Pedagogia de las prácticas escénicas; Ethics, memory and story on stage; Siglo de Oro español a escena; Teatro contemporáneo en Italia; Gender Performativity: Challenging Patriarchal Gender Conventions; Relación actor-espectador: la experiencia immersiva; Teatro fuera del teatro: del escenario a la pantalla; Teatre i educació; Sociedat, identitat i cos sobre l’escenari; Theatre and Education: Pedagogical Strategies... i una infinitat de propostes que estan en objecte d’estudi a nivell internacional.
Van participar-hi investigadors lliures i estudiants en doctorat de les Universitats de València, de les Illes Balears, de Lleida, d’Alacant, de Salamanca, de Castelló, de Múrcia, de Sevilla, de Granada, de Màlaga, de Barcelona i de Madrid a nivell estatal i Universitats estrangeres com la de Milà, Belgrad, Cuny, Münster, Chile, Olavide (Ginebra), Guarda, Roma, Gènova, Thessaloniki (Grècia), entre d’altres.
Aquest congrés porta quatre anys funcionant, va sorgir de la proposta dues joves persones, Alba Saura Clares i Isabel Guerrero que buscaven espais amables i de confiança per comunicar les seves investigacions. El congrés ha anat creixent i ha tingut la seva seu durant dos anys a la Universitat de Múrcia, a la de Galícia i a la de València. Cada any diferents ciutats de l’Estat espanyol presenten candidatura per tenir l’honor de ser ciutat CIJIET. És molt gratificant descobrir que a la nostra societat existeix una Comunitat investigadora de joves especialistes amb tanta empenta en estudis teatrals. 

Font: Institut de Vallbona d'Anoia

Darrera actualització: 05.11.2019 | 15:35